Over onsWerkgeversMedewerkersLeninggeversBibliotheekVacaturesContact
InloggenAanmelden

Lees meer

(Budget)tips

Interview met budgetcoach Irene Kuiper

Jan Uyttewaal

10 januari 2022

14

minuten leestijd

Interview met budgetcoach Irene Kuiper

Irene Kuiper is een opruim- en budgetcoach, zij helpt mensen meer grip te krijgen op hun financiële administratie. Zij is werkzaam als freelancer en ondersteunt daarnaast als vrijwilliger de gemeente Amsterdam.

Waarom heb je besloten om dit werk gaan doen?

Ik kom uit de creatieve sector en ben daar 38 jaar werkzaam geweest. Ik had daar te maken met erg wisselende inkomsten. Ook als producent heb ik regelmatig zitten schuiven met inkomsten en uitgaven en gaf het mij altijd rust om al mijn financiën inzichtelijk te hebben. Ik weet helaas ook dat veel mensen hier erg veel moeite mee hebben, maar ik heb het idee dat ik daarom juist hen kan helpen en dit heb ik dan ook altijd interessant gevonden.

Hoe zorg je ervoor dat je deze mensen kan helpen?

Door echt met mensen aan een tafel te gaan zitten en te bekijken waar het goed gaat en helaas ook naar waar het mis gaat. Ik zie het financiële huishouden echt als een gedekte tafel, je servies staat dan symbool voor je budget. Als je aan de ene kant iets eraf gooit, moet je er ook voor zorgen dat er aan de andere kant weer wat bijkomt zodat er altijd evenveel mensen van de gedekte tafel kunnen eten. Als dat uiteindelijk lukt, dan kan het zelfs ook echt leuk worden. Dat het echt leuk kan worden is voor veel mensen echt niet voor te stellen. Maar als je echt de controle krijgt over je budget, kan het echt leuk worden om een rekening te betalen, omdat je die rekening dan aan zag komen en in de mogelijkheid bent om hem daadwerkelijk te betalen.

Wat voor soort mensen help je bij je werk?

Dat is heel uiteenlopend, omdat ik in de creatieve sector heb gewerkt zijn het soms collega’s en of vrienden. Ook werk ik naast budgetcoach, als opruimcoach, maar dat gaat vaak samen. Soms kom je bij iemand binnen als budgetcoach, maar blijkt er een opruimprobleem te zijn en andersom. Een bepaald type dat behoefte heeft aan een budget- of opruimcoach is er niet echt, het is echt zeer uiteenlopend.

Mensen waarvan je het totaal niet verwacht, hebben soms een mandje met blauwe envelopjes die ze niet durven open te maken. Maar ook mensen die digibeet zijn of mensen met een taalprobleem. Er wordt soms door instanties gesmeten met ingewikkelde taal. Het zou zoveel beter zijn als de taal veel simpeler wordt, instanties moeten echt transparant worden in hun taalgebruik. Soms duurt het wel vijf alinea’s om te zeggen dat mensen een bankafschrift nodig hebben. Het klinkt een beetje plagerig dat het Jip en Janneke taal moet zijn, maar soms kan het echt wel simpeler. Dus het zijn in het algemeen hele wisselende types waarmee ik te maken krijg.

Waar gaat het bij deze mensen mis?

Dat zijn ook heel erg veel verschillende oorzaken. Er zijn bijvoorbeeld mensen die te maken krijgen met aanpassingsschulden, dat zijn schulden waarbij er een nieuwe levenssituatie is waar men aan moet wennen. Misschien een beetje traditioneel voorbeeld van een echtpaar uit ’t Gooi waarbij de man altijd werkte en de vrouw alleen met de credit card hoefde te zwaaien. Als zij dan gaan scheiden, moet de vrouw er ineens aan wennen dat zo’n credit card het ineens niet meer doet. Deze vrouw kan dan ineens schulden gaan maken omdat ze haar bestedingsgedrag ineens moet aanpassen. Maar je hebt natuurlijk ook overlevingsschulden, daarbij sluiten de uitgaven en inkomsten simpelweg niet op elkaar aan. Dit zijn vaak mensen die erg weinig inkomsten hebben omdat deze bijvoorbeeld een uitkering hebben of in de bijstand zitten.

Er zijn echter ook mensen die last hebben van overbesteding, deze mensen hebben ruim voldoende inkomen maar geven bijvoorbeeld tijdens Black Friday ineens veel te veel geld uit, omdat ze denken dat ze goed bezig zijn met de korting die ze pakken. Dan heb je ook mensen die een compensatieschuld hebben, dit zijn mensen die zich schuldig voelen over dingen en dit gaan compenseren met grote uitgaven. Bijvoorbeeld iemand die in scheiding ligt en zijn kinderen langs krijgt en hen vervolgens dure cadeaus geeft om het hen maar naar de zin te maken. Maar dit soort compensaties kunnen ook als opvulling zijn voor het eigen ongeluk. Mensen die denken mijn baas deed stom vandaag, dus ik ga mezelf maar blij maken met een paar nieuwe kleren, want dat heb ik verdiend. En dan kunnen mensen natuurlijk ook te maken hebben van een combinatie van dit soort schulden.

Lukt het gemakkelijk om iemands bestedingsgedrag te veranderen?

Nee, dat is echt heel erg moeilijk. Als iemand een bepaald bestedingsgedrag heeft, dan kan het echt heel erg lastig om dit aan te passen. Mensen hebben zogezegd bepaalde olifantenpaadjes, dit zijn dezelfde denkstappen die mensen maken, zonder hierbij echt veel na te denken. Zo’n olifantenpaadje veranderen duurt soms wel veertig keer en pas na veertig keer kan je verandert iemand zijn gedrag. Dus het kost gewoon echt heel veel tijd om zo’n gewenning af te leren.

Hoe kunnen buitenstaanders mensen helpen bij het herkennen van geldzorgen?

Het hangt er natuurlijk van af of dat is op zakelijk of persoonlijk gebied. Werkgevers krijgen er vaak mee te maken als werknemers zich gaan ziekmelden, gaan klagen over stress en bijvoorbeeld klagen over hun thuissituatie. Als mensen zich meer dan gemiddeld ziekmelden is dat sowieso vaak een teken dat het niet goed met iemand gaat, dat is altijd een erg interessante indicator. Op persoonlijk vlak zou je kunnen kijken waarom een bepaalde vriend altijd bij jou thuis komt en jij nooit bij hem of haar. Schaamt iemand zich voor zijn eigen huis bijvoorbeeld. Ook kan je denken aan iemand die nooit naar een verjaardag komt. Misschien omdat diegene zich schaamt dat hij geen geld heeft voor een cadeautje? En soms ook gewoon je instinct volgen. Waarom mag ik nooit bij iemand over de drempel komen? Wat heeft diegene te verbergen? Wat is er mis?

Denk je dat Salarise mensen kan helpen met hun financiële huishouding?

Als zij zeggen dat zij een organisatie zijn waar je tips vandaan kan halen, net zoals het NIBUD. Dan kunnen ze zeker heel erg veel mensen helpen. Als je bijvoorbeeld simpele bespaartips geeft waardoor mensen met een beperkt budget elke keer dat zij boodschappen doen geld kunnen besparen. Daarmee kun je mensen helpen met hun financiële huishoudboekje Het besparen kan dan ook een soort sport worden, het kan leuk worden. Die lol kan je natuurlijk niet zien als je tot je oren in de schulden zit, maar het kan leuk zijn als je er aan het eind van de maand achter komt dat je echt geld gaat overhouden.

Hoe kan Salarise samen met een werkgever, de werknemer helpen?

Een werkgever is natuurlijk gebaat bij een gezonde en gelukkige werknemer en als Salarise hieraan kan bijdragen is dit natuurlijk fantastisch. Praten over de financiën is uiteraard nog steeds een taboe. Maar door juist het erover te hebben, zelfs met je werkgever, zou dat heel veel dingen oplossen. Mensen kiezen er soms voor om hun hoofd in het zand te steken wat betreft de financiën en laten het veel te ver komen. Terwijl het natuurlijk veel beter zou zijn om het ‘beest’ in de ogen te kijken en het probleem aan te pakken. Wanneer Salarise de verbindende factor kan zijn tussen de werknemer en werkgever denk ik dat zij heel veel problemen kunnen voorkomen en oplossen. Daarbij denk ik dat het voor een werkgever gewoon fijn is, als zijn werknemer financieel fit is. Een werknemer heeft dan gewoon veel meer hersenruimte over om zijn werk goed te doen en dat is voor iedereen een win-winsituatie.

Hoe kan een werkgever, een werknemer helpen?

Het zit hem ook in de kleine dingen, sommige mensen hebben gewoon telefoonangst die vinden het moeilijk om iemand te bellen. Als je dan naast iemand gaat zitten om hem te helpen kan dat al heel erg veel schelen. Vaak is het zo dat mensen een situatie lang laten versloffen en pas in gaan grijpen als de situatie onhoudbaar is. Dat zie je bijvoorbeeld altijd met burenruzies, mensen gaan pas klagen als het bij hen tot hier zit. Zo is het ook met geld, als je een keer de huur niet kan betalen kan je beter meteen bellen. Het zal je verbazen hoeveel instanties bereid zijn om samen tot een oplossing te komen, als je tijdig het gesprek aan gaat.

Heb je nog een handige tip die iedereen kan gebruiken?

Als je gaat bellen met een instantie, zorg dat je altijd een klein script maakt van de vragen die je wil gaan stellen. Hierdoor zorg je ervoor dat je niet wordt overvallen door de situatie en dat je achteraf geen spijt hebt van de dingen die je niet gevraagd hebt. Als je het helemaal uitschrijven teveel werk vindt, schrijf dan tenminste je openingszin en je eerste vraag op. Vraag ook altijd naar de naam van de persoon waarmee je het gesprek hebt gevoerd. Dan maak je het concreet en heb je iets om op terug te vallen.

Facebook icon - Click to share via FacebookTwitter icon - Click to share via TwitterLinkedIn icon - Click to share via LinkedInWhatsApp icon - Click to share via WhatsAppMail icon - Click to share via email

Anderen bekeken ook